0

Strikk ditt eget putetrekk *oppskrift*

Forrige uke googlet jeg meg grønn på strikkede putetrekk/puter og endte opp med å strikke meg mitt eget inspirert av litt forskjellig jeg fant. Så tenkte jeg at kanskje dere ville ha en oppskrift og strikke dere noe lignende. Det fine er at det er tykke pinner og går relativt fort, pluss at du fint kan endre på struktur og annet for å få din egen vri!

 #Dobbelperlepute

Du trenger:
Rundpinne nr 5.
Garn med ca strikkefasthet 19/20 m pr 10 cm.
Garn mengde kommer an på strikkefasthet og løpelengde pr nøste. Jeg brukte 150 gram Drops Love you 3 (finnes ikke lenger) med 150 m pr 50 gra, altså 450m. Du kan også bruke Drops Air, Drops Alaska, Drops nepal osv.
6 knapper.

Mitt putetrekk veide 150 gram, ferdig. 

Putetrekket skal bli ca 42/43 cm i bredde og 85/90 cm langt = 40x40 (når det er ferdig montert)

Legg opp 86 masker (inkludert 2 kantmasker i hver side, disse strikkes alltid rett) på pinne nr 5 eller det du måtte ha for å få 19/20 m pr 10 cm i struktur/mønster strikk. Jeg strikket hele trekket i dobbel perlestrikk. Strikk dobbel perlestrikk i 2 cm før du lager knappehull slik; strikk 2 kantmasker, 5 masker dobbel perlestrikk, fell 2 masker, strikk *12 masker dobbel perlestrikk, fell 2 masker* - gjenta fra *-* totalt 5 ganger, så 5 masker dobbel perlestrikk og tilslutt de 2 kantmaskene. 

På neste pinne legger du opp 2 nye masker over der du felte av. Fortsett så å strikke dobbel perlestrikk til arbeidet måler 85/90 cm. Fell så løst av og sy sammen sidene slik du ønsker. 

Et tips er å legge trekket rundt puta og kneppe igjen, så velger du hvor du vil ha knapperaden, sett merker og vrenge trekket og sy det sammen i kantmaskene.

Voila !!! Et nytt putetrekk er klart. Legg gjerne ut bilder på instagram med taggen #strikketiddesign og #dobbelperlepute så jeg får se deres flotte versjoner :) 

Du kan også laste ned oppskriften gratis fra min Ravelry profil - HER

Følg meg gjerne på instagram - @strikketidblogg og lik facebook siden min - Strikketid !

Skriv en ny kommentar
Strikketid

Velkommen hit til Strikketid. Dette er min strikkeblogg hvor jeg vil dele mine tips, råd, oppskrifter og mye mer - med dere! Jeg håper dere finner noe av interesse og kommer tilbake igjen!

Kontakt meg

SIDEN ER UNDER OMBYGNING BEKLAGER ROTET Ønsker du å komme i kontakt med meg, så send gjerne en mail til strikketid@gmail.com. Merk mailen kort med hva det gjelder.

Bla i bloggen

INSTAGRAM - STRIKKETIDBLOGG

Annonser